Směšné lásky : povídky

Autor: Milan KUNDERA

ŽánryPovídky, Erotika
Doporučil(a)Věra ŠTĚPÁNOVÁ
Plný text knihy:http://ld.johanesville.net/kundera-04-smesne-lasky

Napsali o knize:

Kniha Směšné lásky je souborem sedmi povídek: Nikdo se nebude smát; Zlaté jablko věčné touhy; Falešný autostop; Symposion; Ať ustoupí staří mrtví mladým mrtvým; Doktor Havel po dvaceti letech a Eduard a Bůh. Milan Kundera je vybral mezi deseti povídkami, které původně vyšly postupně během let 1936-1968 ve třech Sešitech směšných lásek. Společným tématem všech sedmi povídek je láska a věčný konflikt mezi mužem a ženou. Navzdory názvu knihy autor lásku nezesměšňuje či neshazuje, pouze ukazuje, že láska nemusí být vždy jen vážná a seriózní – ale že může být i nečekaně komická a někdy až tragikomická. Téměř ve všech povídkách má svoje místo také erotika.

Ukázka z knihy

Pak přinesl číšník biftek a mladík objednal další vodku se sodou (připili tentokrát na dívčina ňadra) a rozhovor pokračoval dál v divném frivolním tónu. Mladíka dráždilo čím dál víc, jak dívka umí být tou lascivní slečnou; když to tak dobře umí, pomyslel si, znamená to, že jí také opravdu je; žádná cizí duše do ní přece nevstoupila odkudsi z prostoru; to, co tu hraje; je ona sama; snad je to ta část její byotsti, která je držena pod zámkem a kterou teď záminka hry vypustila z klece; dívka si možná myslí, že hrou zapírá sama sebe; ale není to právě naopak? Nestává se ve hře teprve sama sebou? Neosvobozuje se hrou? Ne, proti němu nesedí žádná cizí žena v těle jeho dívky; je to jeho dívka, ona sama, nikdo jiný. Díval se na ni a cítil k ní rostoucí nechuť.

Když viděla v mladíkově pohledu neúplatnou posedlost, snažila se pokračovat dál ve hře, i když už nemohla a neuměla. Se slzami v očích vylezla na stůl. Deska byla velká sotva metr krát metr a jedna noha byla o maličko kratší; dívka stojící na stole měla pocit vratkosti. Ale mladík byl spokojen s nahou postavou, která se teď tyčila nad ním a její stydlivá nejistota jen podněcovala jeho rozkazovačnost. Chtěl to tělo vidět ve všech polohách a ze všech stran, tak jak si představoval, že je viděli a budou vidět i jiní muži. Byl sprostý a lascivní. Říkal jí slova, která od něho v životě neslyšela. Chtěla se vzepřít, chtěla utéci ze hry, nazvala ho křestním jménem, ale on ji hned okřikl, že nemá právo ho nazývat tak důvěrně. A tak nakonec ve zmatku a vnitřním pláči poslouchala, předkláněla se i dřepala podle mladíkových přání, salutovala a zase se kroutila v bocích, aby mu předvedla twist; tehdy při trochu prudším pohybu sklouzl pod její nohou ubrus a málem upadla. Mladík ji zachytil a strhl na postel.

Spojil se s ní. Zaradovala se, že konečně alespoň nyní skončí nešťastná hra a budou to zase oni dva, takoví, jací byli a měli se rádi. Chtěla se k němu přisát ústy. Ale mladík jí odstrčil hlavu a opakoval, že líbá ženy, které má rád. Rozplakala se hlasitě. Ale ani pláč jí nebyl dopřán, protože mladíkova zuřivá vášeň si postupně získávala její tělo, které pak umlčelo nářek její duše. Na loži byla proti sobě brzy dvě těla dokonale spojená, smyslná a sobě cizí. Bylo to nyní právě to, čeho se dívka celý svůj život nejvíce děsila a čemu se úzkostlivě vyhýbala: milování bez citu a bez lásky. Věděla, že přestoupila zakázanou hranici, ale pohybovala se za nyní už bez odmluv a v plné účastnosti; jenom kdesi daleko v koutku svého vědomí pociťovala hrůzu nad tím, že nikdy neměla takovou rozkoš a tolik rozkoše jako právě tenkrát – za tou hranicí.

(Falešný autostop)

KUNDERA, Milan. Směšné lásky. Brno : Atlantis, 1991. 206 s.