Teremin

Autor: Petr ZELENKA

ŽánrDrama
Doporučil(a)Mgr. Libor VODIČKA, Ph.D.

Napsali o knize:

Teremin je druhá divadelní hra současného českého autora, který již v polovině 90. let proslul jako filmový scénárista a režisér. Námět hry těží z biografie ruského vynálezce Lva Sergejeviče Teremina. Odehrává se v obdbobí mezi první a druhou světovou válkou v Americe. Jejím tématem je noetický paradox: vše, co se nějak jeví, je ve skutečnosti zcela jinak; za tím, co je nám viditelné a patrné je zcela jiná skutečnost; odhalená pravda je jen malý a vlastně falešný díl skutečnosti; vše se může velmi snadno obrátit ve svůj opak. Teremin je současně skvěle napsané drama o relativitě lidské svobody. Svižné a vtipné dialogy vedou dramatický děj stále dopředu, byť se příběh odehrává v epicky široce otevřeném časoprostoru. Dramatické napětí stupňuje špionážní zápletka.

Ukázka z knihy

Moderátor: Dobrý večer, dámy a pánové, vážení posluchači. Billy Watts na stanici WZY. Dnes v noci je mým hostem ve studiu Lev Segejevič Teremin. Přijel k nám z Ruska a někteří z vás ho možná znáte z plakátů a karikatur, které se poslední dobou objevily v novinách tady v Americe. Každopádně vzbudil v New Yorku pořádný rozruch. Dobrý večer.

Teremin: Dobrý večer.

Moderátor: Naším úkolem je veřejnosti přiblížit váš hudební nástroj – tereminvox. Já jen prozradím, že to je jediný nekontaktní hudební nástroj na světě, a hraje se na něj tak, že zvuk se stahuje dalo by se říct, přímo z éteru, nemám pravdu?

Teremin: Přibližně.

Moderátor: Tento nástroj začne brzy vyrábět firma RCA Viktor a příští měsíc by se mě objevit na pultech. Já tady už jeden prototyp mám – musím přiznat, že to je velice neobvyklý hudební nástroj, ale nebudu prozrazovat víc, nechám mluvit vás.

Teremin: Jde o experiment. Ale jestli vyjde, mohlo by to znamenat změnu v celkovém vnímání hudby.

Moderátor: V jakém smyslu?

Teremin: Teremin je velice… demokratický hudební nástroj.

Moderátor: Co si pod tím mám představit?

Teremin: Je to nástroj, na který může hrát každý.

Moderátor: A na ostatní nástroje ne?

Teremin: Ne tak docela. Dejme tomu, že revoluce v sedmnáctém roce zrušila nerovnost mezi lidmi v Rusku. V praxi ne zcela, ale teoreticky ano. Následovala pozemková reforma, kolektivizace a znárodnění průmyslu…

Moderátor: Pane Teremine, tohle je katolické rádio.

Teremin: Ano. Ale stále ještě nám zde zůstává poslední nerovnost mezi lidmi. Talent. Budeme-li naprosto důslední, pak musíme vnímat talent, jako něco, co činí lidi nerovnoprávnými.

Moderátor: To je pozoruhodná úvaha.

Teremin: A z tohoto hlediska je směšné, aby provozování hudby zůstávalo nadále v rukou hrstky vyvolených – talentovaných umělců.

Moderátor: Chcete říct, že hudbu má mít právo provozovat i člověk, který pro to nemá od Boha žádné nadání?

Teremin: Ano. To je filozofie našeho nástroje. Tereminvox znamená konec aristokratického pojetí hudby. Setře rozdíl mezi virtuosem a náhodným příležitostným hráčem.

ZELENKA, Petr. Teremin. Praha : Svět a divadlo, 2006. 97 s.

Komentáře ke knize

Koupím

Dlouho sháním tuto knihu, kdyby byl někdo ochotný prodat, napiště mi prosím na mail: Mischelinmisa@seznam.cz Děkuji.